Rozmiar tekstu

12

Siedzisz do późna w pracy. Wiele godzin spędzasz przed komputerem, a po pracy nie masz już siły na dodatkowy wysiłek fizyczny. Jednak zdajesz sobie sprawę, że taki tryb życia niekorzystnie wpływa na Twoje ciało. Wstajesz od biurka i czujesz, że wszystko Cię boli: plecy, szyja i nogi, które są jak z waty. Niestety masz taką pracę, że nie możesz sobie pozwolić na kilkunastominutowe przerwy co kilka godzin, żeby się trochę porozciągać lub zmienić pozycję. Co możesz zrobić dla siebie siedząc przy biurku?

1.       Przeciągnij się

Unieś ręce do góry, odchyl ciało na oparcie i rozciągnij mięśnie. To pozwoli na chwilowe rozluźnienie nadmiernie przeciążonych mięśni pleców i rozciągnie mięśnie klatki piersiowej, które w pozycji siedzącej są stale przykurczone.

2.       Ćwicz stopy

Jeżeli nie masz czasu, żeby na chwilę odejść od komputera, wykonaj kilka prostych ćwiczeń, które zaangażują Twoje stopy. Wykonaj zgięcia i wyprosty stóp 3 razy 15 powtórzeń, do tego krążenia w jedną i drugą stronę. Dzięki tym ćwiczeniom poprawisz krążenie krwi w nogach, co będzie zapobiegało poczuciu zmęczenia nóg i ich opuchnięciu. Oprócz tego, ćwiczenia zapobiegają zaleganiu krwi w żyłach i powstawaniu żylaków.

3.    Wykonaj krążenia ramionami

Wykonaj krążenia ramion do przodu i do tyłu kilka razy w ciągu dnia. Tego typu ćwiczenia są niezbędne dla wszystkich, którzy nie chcą mieć nawracających bólów odcinka szyjnego. Długotrwała pozycja siedząca przed komputerem wymusza stałe napięcie mięśni w rejonie szyi i barków, co skutkuje ich zesztywnieniem i bólem. Krążenia ramionami powodują rozluźnienie mięśni, lepsze ich ukrwienie i zwiększenie elastyczności.

4.       Zrób skłony i skręty szyi

Oprócz wyżej wymienionych ćwiczeń obręczy barkowej, nie możemy zapominać o samej szyi. Skłony głowy: patrz w dół i w górę (ale nie odchylaj głowy za daleko). Skręty w prawą i w lewą stronę. Dodaj jeszcze skłony głowy do jednego i do drugiego barku, tylko pamiętaj żeby nie unosić barków. Każde ćwiczenie wykonaj po 10 razy. Dzięki nim zachowasz odpowiednią ruchomość w odcinku szyjnym kręgosłupa.

5.       Wykonaj krążenia nadgarstków

Nie zapominajmy o nadgarstkach, wielogodzinne pisanie na klawiaturze lub operowanie myszką może doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych i bolesnych konsekwencji. Zadbaj więc o swoje dłonie, zrób sobie przerwę, zdejmij dłonie z klawiatury i wykonaj kilka krążeń nadgarstkami, rozprostuj palce i rozciągnij dłonie.