Rozmiar tekstu

xix

Twoje plecy uwielbiają ruch! Jak zatem zapewnić im odpowiednią ilość ruchu, w czasach gdy prawie wszystkie czynności codziennego życia wykonujemy w pozycji siedzącej? Siedzimy w pracy przez kilka godzin dziennie. Jadąc do pracy lub wracając z pracy również przebywamy w pozycji siedzącej. Posiłki spożywamy siedząc. A kiedy po całym dniu ciężkiej pracy chcemy odpocząć, to większość z nas wybiera bierny sposób odpoczynku, czyli na kanapie i przed telewizorem.
Jak zmienić nasze nawyki na bardziej przyjazne naszemu kręgosłupowi?

 

1.       Wstań

Coraz częściej w nowoczesnych biurach pojawiają się stoły z możliwością regulowania ustawienia wysokości blatu biurka. Po co? Po to, by można było pracować nie tylko w pozycji siedzącej, ale i w stojącej. Nie masz takiej możliwości? Spróbuj postawić laptop na parapecie lub podłuż pod niego kilka książek.


2.       Wierć się i kręć

Brzmi dziwnie i niedorzecznie? Wcale nie! Kiedy siedzimy przez wiele godzin w jednej pozycji, nasz kręgosłup i mięśnie są nadmiernie przeciążone, co skutkuje uporczywymi bólami. Mięśnie pleców, szyi i ramion cały czas pracują, nawet kiedy siedzisz. Objawem tego są najczęściej: zesztywnienie karku i ból w lędźwiach. Jak temu zaradzić? Co jakiś czas zmieniaj pozycję na krześle: wyprostuj się, pochyl do przodu, oprzyj się na oparciu, usiądź na nodze. Najważniejsze jest, żeby chociaż na chwilę zmienić pozycję. Dzięki temu mięśnie będą miały czas na odpoczynek. A do tego, co jakieś 2 godziny zrób sobie przerwę, wstań na chwilę od biurka i przespaceruj się.


3.       Wybierz schody

Zamiast jechać windą, wejdź po schodach. W ten prosty sposób zyskasz trochę aktywności w ciągu dnia. To samo dotyczy się spacerów. Nie masz czasu na spacery? Nie musisz specjalnie rezerwować sobie czasu na spacer, wysiądź dwa przystanki wcześniej i przejdź się.


4.       Dźwigaj z głową

Jeśli musisz przenieść coś ciężkiego, pamiętaj żeby nieść to, jak najbliżej ciała. Nie zapomnij również o wciągnięciu brzucha. Taka prosta czynność, jaką jest lekkie wciągnięcie brzucha i napięcie mięśni, znakomicie zabezpieczy i twój kręgosłup przed przeciążeniem.


5.       Śpij wygodnie

Średnio przesypiamy około 1/3 naszego życia. Niewłaściwa pozycja podczas snu przyczynia się do powstawania różnorakich bólów. Budzimy się niewyspani i obolali, bo nasze mięśnie były napięte przez całą noc. Jak spać żeby się wyspać i odpocząć? Wybierz pozycję na wznak. W takiej pozycji mięśnie są rozluźnione, a kręgosłup pozostaje w linii prostej. Pod szyję możesz położyć płaski wałek. Unikaj spania na zbyt wysokich poduszkach. Taka pozycja powoduje niefizjologiczne ustawienie kręgosłupa i nadmierne napięcie mięśni. Nie oszczędzaj na materacu. Wybieraj dobry i sprawdzony, a najlepiej doradź się specjalisty, który materac będzie najwygodniejszy dla ciebie.