Rozmiar tekstu

 autyzm

Co to jest autyzm?

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się deficytami w interakcjach społecznych i komunikacji społecznej oraz występowaniem powtarzających się wzorców zachowania.

To oznacza, że:

  • Dzieci nie nawiązują kontaktów i przyjaźni z innymi dziećmi;
  • Ich interakcje ograniczone są jedynie do wyrażania podstawowych potrzeb np. jedzenia czy chęci otrzymania ulubionej zabawki;
  • Dzieci nie dzielą się z innymi swoimi osiągnięciami czy doświadczeniami;
  • Inne objawy to brak kontaktu wzrokowego i powtarzanie wciąż tych samych ruchów np. machanie ręką;
  • Czasami dzieci nie mówią;

Autyzm diagnozowany jest u jednego dziecka na sto. W Polsce liczbę dzieci autystycznych szacuje się na kilkanaście tysięcy.

aut


W tym roku ukazał się raport NAC (National Autism Center), który jest podsumowaniem badań nad terapią dzieci, młodzieży i dorosłych z autyzmem. Dzięki temu przedstawiono terapie, które mają największą skuteczność potwierdzoną badaniami naukowymi.

Przeanalizowano 389 badań naukowych z lat 2007-2012 i na podstawie tego podzielono stosowane  formy terapii na trzy grupy:

O stwierdzonej skuteczności, co oznacza, że terapie te mają potwierdzone dowody naukowe co do skuteczności leczenia.
O obiecującej skuteczności, co oznacza, że mają jakieś dowody skuteczności, ale nie na tyle, żeby zostały zakwalifikowane do najwyższej grupy.
O niepotwierdzonej skuteczności, co oznacza, że nie została potwierdzona skuteczność tych terapii.


I tak metody o potwierdzonej naukowo skuteczności to:

  • Terapia behawioralna;
  • Terapia poznawczo-behawioralna;
  • Trening umiejętności językowych;
  • Modeling;
  • Naturalne modele nauczania;
  • Trening umiejętności kluczowych;
  • Trening rodzicielski;
  • Plany aktywności;
  • Treningi samokontroli;
  • Skrypty;

Do grupy o obiecującej skuteczności, raport NAC zaliczył:

  • Komunikację alternatywną i wspomagającą;
  • Terapię bazującą na relacji;
  • Pakiety ekspozycyjne;
  • Nauczanie ustrukturyzowane;
  • Trening językowy (zasób i rozumienie);
  • Interwencje opierające się na nowej technologii;
  • Terapie bazujące na Teorii Umysłu;
  • PECS;
  • Muzykoterapię;
  • Masaże;
  • Ćwiczenia;

Do terapii, które nie wykazują korzystnego wpływu w pracy z osobami z autyzmem należą:

  • Trening słuchowy;
  • Metoda ułatwionej komunikacji;
  • Diety bezglutenowe i bezkazeinowe;
  • Integracja sensoryczna;
  • Zoo terapie;
  • Mapowanie;
  • Interwencje terapeutyczne oparte na ruchu;
  • Strategie socjalno-behawioralne i socjalno-poznawcze;
  • Terapia Floortime;
  • Terapie elektrowstrząsowe;


Raport NAC pozwala na wyłonienie skutecznych metod pracy z osobami z autyzmem. Wybieranie metod pracy z pierwszej grupy daje najkorzystniejsze efekty terapeutyczne w zakresie poprawy funkcjonowania.

Raport NAC do ściągnięcia tutaj:

http://jim.org/files/obrazkiBLOG_1/raportNAC.pdf 


Na podstawie:
http://jim.org/czytnik/raportnac