Rozmiar tekstu

Kids 8

 

W okresie przedszkolnym rozwój przedszkolny wykazuje zwolnienie tempa w porównaniu z okresem poniemowlęcym. Przyrost masy ciała ulega zmniejszeniu, co obserwujemy poprzez wyszczuplenie sylwetki i dalszą zmianę proporcji ciała spowodowane szybkim wzrostem tułowia i długości kończyn. Między 3 a 7 rokiem życia dzieci rosną średnio 27 cm, a masa ich ciała wzrasta o 10 kg. Największy skok wzrastania występuje między 5 a 7 rokiem życia. Dzieci rosną wówczas średnio ok. 7 cm i zwiększają swoją wagę o 3 kg.

W tym okresie da się zauważyć różnice płciowe. U chłopców szybciej rośnie obręcz barkowa niż biodrowa, u dziewczynek nie ma takiej różnicy. U dziewczynek większa jest tkanka tłuszczowa. Około 6 roku życia następuje też wymiana uzębienia z mlecznego na stałe.


Zestawianie podstawowych cech rozwoju fizycznego dziecka w wieku przedszkolnym (Trzcińska D., 2005)

Proporcje ciała

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Duża głowa
  • Długi tułów
  • Krótkie i słabe kończyny
  • Następują znaczne zmiany w proporcji ciała
  • Kończyny dolne wydłużają się powodując ogólne wysmuklenie ciała

 

Układ kostny i stawowo- więzadłowy

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Kości są miękkie i elastyczne
  • Przeważa tkanka chrzęstna, która pozwala na dużą odporność przy złamaniach, ale może ulegać deformacjom
  • Duża rozciągliwość więzadeł pozwala na wykonywanie obszernych ruchów 
  • Kości stają się mniej wiotkie
  • Proces kostnienia zaczyna się od nadgarstków, co obserwowane jest poprzez bardzie precyzyjne ruchy rąk, zwłaszcza chwytów
  • Kształtują się krzywizny kręgosłupa

 

Układ mięśniowy

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Ogólna masa mięśni w stosunku do masy ciała jest niewielka
  • Włókna mięśniowe są wiotkie, delikatne i cienkie, o znacznej ilości wody
  • Kurczą się powoli i długo
  • Mięsnie szybko się męczą, nie są zdolne do wysiłku długotrwałego i o znacznym natężeniu
  • Lepiej pracują duże grupy mięśniowe np. tułowia niż małe np. rąk (przy rysowaniu dzieci wykonują zamaszyste ruchy ramion)
  • Mięsnie przyrastają głównie na długość
  • Następuje szybki przyrost masy mięśniowej i rozwój mięśni spowodowany zmniejszeniem ilości wody w ich włóknach przy jednoczesnym wzroście zawartości białkowych i tłuszczowych
  • Zwiększa się masa mięśni a przez to też ich siła
  • Sprawność i siła mięśni wzrasta od głowy do kończyn, a w obrębie kończyny górnej od ramienia do ręki

 

Układ krążenia

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Serce ma małą pojemność, u dziecka będącego w ruchu pracuje dość intensywnie
  • Małe serce powoduje, że krew krąży szybciej (światło naczyń krwionośnych  jest duże), po zmęczeniu następuje szybki odpoczynek
  • Powiększa się rozmiar serca i zwiększa jego wydolność, dzięki czemu możliwe jest wykonywanie większych wysiłków
  • Następuje sprawniejsze współdziałanie układu krwionośnego i nerwowego dzięki czemu krew szybciej dociera do tkanek

 

Układ oddechowy

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Płuca mają małą objętość
  • Dziecko wykonuje ok. 30 oddechów na minutę
  • Zwiększone zapotrzebowanie na tlen podczas wysiłku, dziecko zaspokaja poprzez przyspieszenie oddechu
  • Dziecko oddycha głównie torem brzusznym, przy pomocy przepony
  • Zwiększa się pojemność płuc
  • Liczba oddechów zmniejsza się do 27
  • Poprawia się funkcjonowanie mięśni oddechowych, co sprzyja możliwości głębszego oddychania
  • Zmienia się tor oddechowy na brzuszno - piersiowy

 

Układ nerwowy

Trzylatki i czterolatki Pięciolatki i sześciolatki
  • Mózg stanowi ok. 80% masy mózgu dorosłego człowieka
  • Mózg działa jeszcze bardzo niesprawnie
  • Zdecydowana przewaga czynności podkorowych nad korowymi i oraz pobudzenia wewnętrznego nad hamowaniem
  • Wysoka pobudliwość nerwowa przejawiające się w zmienności nastrojów i zachowań a także w chwiejności emocji
  • Procesy poznawcze (w tym uwaga) mają charakter mimowolny
  • Mimo zainteresowania jakąś czynnością uwaga łatwo ulega rozproszeniu na skutek czynników zewnętrznych lub wewnętrznych
  • Następuje przyrost mózgu, który stanowi 90% masy mózgu dorosłego człowieka
  • Mózg działa znacznie sprawniej
  • Dzięki rozwoju czynności korowych następuje rozwój czynności poznawczych i uczuć bardziej złożonych od emocji
  • Móżdżek, w którym znajduje się ośrodek równowagi osiąga swoją normalną wielkość
  • Rozwijają się płaty czołowe stanowiące podłoże dla regulujących funkcji kory mózgowej (płaty czołowe odpowiadają za ruchy wyuczone i czynności orientacyjne)
  • Wzrasta stopień mielinizacji włókien nerwowych, co powoduje większe zrównoważenie pobudzania i hamowania procesów wewnętrznych
  • Zwiększa się objętość komórek nerwowych powstają nowe połączenia nerwowo – ruchowe, „polecenia” wydawane przez mózg są wykonywane przez układ obwodowy coraz łatwiej i sprawniej 

 

Bibliografia:

Trzcińska D., Gimnastyka kompensacyjno – korekcyjna w przedszkolu, Wydawnictwo AWF, Warszawa 2005