Rozmiar tekstu

ruch dzieci

Z badań przeprowadzonych w okresie ostatniej dekady XX wieku, zwanch popularnie bilansami zdrowia wynika, że wady postawy i zaburzenia postawy ciała dotyczą znacznej części dzieci i młodzieży. Najczęściej występującym problemem okazały się wady postawy, które dotyczą ok. 44% sześciolatków. Oznacza to, że co drugie - trzecie dziecko wymaga zwiększonej opieki i działań profilaktyczno-leczniczych do których należy przede wszystkim gimnastyka kompensacyjno-korekcyjna.


Do wad postawy możemy zaliczyć:

Wady kręgosłupa

  • Plecy okrągłe
  • Plecy wklęsłe
  • Plecy okrągło-wklęsłe
  • Plecy płaskie
  • Wielopłaszczyznowe skrzywienie kręgosłupa (skolioza)

Wady klatki piersiowej

  • Klatka piersiowa kurza
  • Klatka piersiowa lejkowata

Wady kończyn dolnych

  • Kolana koślawe
  • Kolana szpotawe

Wady stóp

  • Stopa płaska i płasko-koślawa
  • Stopa szpotawa
  • Stopa wydrążona


W związku z tym, że problemy wad postawy są tak powszechne, niezwykle istotne jest zadbanie i zorganizowanie odpowiednich form ruchowych dla przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym, które mają zapobiegać dalszemu pogłębianiu się tych wad. Musimy pamiętać, że dzieci nie są „małymi dorosłymi” ani pod względem fizycznym, ani psychicznym. Dlatego ćwiczenia opracowane dla dorosłych nie są odpowiednie dla dzieci. Źle dobrane ćwiczenia mogą spowodować przetrenowanie jednej grupy mięśniowej i zaniedbanie innych partii ciała. Dlatego też gimnastyka kompensacyjno – korekcyjna powinna być  odpowiednio dobrana do rozwoju psychoruchowego dziecka.


Czy wiesz, że…

Dzieci w wieku 6 lat spędzają średnio 5 – 6 godzin w pozycji siedzącej, a dzieci w wieku 8 – 10 lat od 8 do 9,5 godziny w tej pozycji.


 

Dlaczego ruch jest tak ważny dla rozwoju dziecka?

Podczas spontanicznej zabawy oraz zajęć ruchowych dzieci gromadzą wrażenia i spostrzeżenia, zbierają doświadczenie, rozwijają pamięć, uwagę i myślenie. Aktywność ruchowa dziecka w wieku przedszkolnym polega przede wszystkim na zabawie podczas której, dziecko uczy się norm współżycia, kształtuje swój charakter i wolę.

Dzieci w wieku przedszkolny potrzebują ok. 3 – 4 godzin ruchu dziennie. Niestety sposób życia w dzisiejszych czasach nie sprzyja aktywności ruchowej dzieci. Dzieci spędzają na ogół zbyt dużą część dnia przed telewizorem czy komputerem, co zaburza ich bilans ruchowy. Skutkiem tego jest nadmiernie przeciążony bierny aparat ruchu. Dlatego niezwykle istotne jest wyrównywanie deficytu ruchowego poprzez dodatkową aktywność w ciągu dnia.


Bibliografia:

Trzcińska D., Gimnastyka kompensacyjno – korekcyjna w przedszkolu, Wydawnictwo AWF, Warszawa 2005
Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
Kempf H.-D., Fischer J. Szkoła kręgosłupa. Ćwiczenia dla dzieci, Oficyna Wydawnicza "Vocatio", Warszawa 1998