Rozmiar tekstu

postawa

Człowiek może utrzymywać wyprostowaną postawę ciała na dwa sposoby:

Dzięki aktywnej sile mięśni,
Jak również biernie poprzez aparat więzadłowy.

Bierna,  „zwieszona postawa” ciała utrzymywana jest za pomocą więzadeł. Człowiek „zwiesza się” na więzadłach, mięśnie w takiej pozycji  nie pracują. Aktywna postaw ciała wymuszona jest poprzez zwiększoną pracę mięśni.

 
Jak wygląda bierna i aktywna postawa ciała?

Postawę bierną przyjmujemy bardzo często kiedy jesteśmy zmęczeni:

  • Głowa jest wysunięta do przodu
  • Barki są zaokrąglone
  • Brzuch jest nadmiernie wypięty do przodu
  • Zwiększa się wygięcie odcinka lędźwiowego
  • Kolana ustawione są w przeproście

importance of good posture

Pozycja aktywna to ta, którą świadomie przyjmujemy:

  • Głowa ustawiona jest tuż nad barkami
  • Łopatki są ściągnięte
  • Brzuch jest wciągnięty
  • Kolana są lekko ugięte

Dlaczego postawa bierna wydaje nam się wygodniejsza niż czynna?

Postawa bierna nie wymaga od nas prawie żadnego wysiłku. Utrzymanie ciała możliwe jest dzięki biernej pracy więzadeł. Jest to dla nas wygodne, gdyż nie musimy się wysilać i zmuszać naszych mięśni do pracy.

Pomimo iż bierna postawa wydaje nam się wygodniejsza, to jednak bardzo obciąża nasz układ ruchu. Ścięgna i więzadła nie są przyzwyczajone do długotrwałego obciążenia. Nieużywane mięśnie stopniowo zaczynają zanikać i przestają spełniać swoją funkcję. Krążki międzykręgowe zostają nadmiernie obciążone i szybciej ulegają degeneracji.


Najważniejsze mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę ciała to:

  • Mięśnie brzucha (mięsień prosty i skośne brzucha)
  • Mięśnie przedniej części uda (czworogłowy uda)
  • Mięsnie grzbietu (prostownik grzbietu)
  • Mięśnie pośladkowe (pośladkowy wielki i średni)
  • Mięśnie łydki (trójgłowy łydki)

miesnie posturalne

Pamiętaj, żeby podczas stania wykorzystywać mięśnie. Dzięki temu mniej będziesz obciążał/ła swój kręgosłup i stawy. Wciągnij brzuch, ściągnij łopatki, cofnij brodę. Początkowo taka postawa może wydawać ci się nienaturalna i mało wygodna. Mięśnie będą się szybko męczyły. Nie zniechęcaj się, z czasem nabierzesz wprawy i aktywną postawę stojącą będziesz przyjmował/ła bez najmniejszego wysiłku.

Pamiętaj również, że mięśnie nieużywane słabną, ulegają zanikowi przez co nie spełniają już swojej funkcji. Dlatego bardzo ważne są ćwiczenia fizyczne i wzmacnianie tych grup mięśniowych.



Bibliografia:

Błaszczyk J. Biomechanika kliniczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004
Kempf H.-D. Ćwiczenia kręgosłupa. Jak siedzieć, jak chodzić, jak stać, Oficyna Wydawnicza „Interspar”, Warszawa