Rozmiar tekstu

pil

 

Pilates to forma ćwiczeń fizycznych, które angażują do pracy całe ciało. Ćwiczenia prowadzone są przy spokojnej, relaksującej muzyce. Specjalista tak dobiera ćwiczenia, żeby każdy, bez względu na poziom wytrenowania mógł ćwiczyć. Udział w zajęciach mogą brać zarówno osoby starsze, jak i młode, kobiety w ciąży i te, które niedawno urodziły. Trener Pilates, którym często jest fizjoterapeuta, pomoże dobrać bezpieczny i indywidualny zestaw ćwiczeń dla każdego.

 

Co odróżnia Pilates od innych ćwiczeń?

Pilates wykorzystuje ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Podczas ćwiczeń angażowane są wszystkie grupy mięśniowe. Szczególny nacisk kładzie się na zaangażowanie mięśni głębokich ciała. Mięśnie głębokie, są odpowiedzialne za stabilizację i poczucie równowagi. Podczas wykonywania zwykłych ćwiczeń, mięśnie te rzadko są angażowane do pracy. Na zajęciach Pilates jest inaczej i to właśnie jest największą zaletą tego typu ćwiczeń. 

Oprócz ćwiczeń wzmacniających, duża część zajęć poświęcona jest na rozciąganie. W ten sposób wzmocnione zostaną te grupy mięśniowe, które są nadmiernie rozciągnięte, a te które są za bardzo napięte, zostaną rozciągnięte. Dzięki regularnym ćwiczeniom odzyskasz prawidłową postawę ciała, wysmuklisz sylwetkę i zapobiegniesz nawracającym bólom kręgosłupa.


Jakie są zalety regularnych ćwiczeń Pilates?

  • Wysmuklenie całego ciała
  • Wzmocnienie mięśni
  • Zwiększenie elastyczności ciała
  • Relaksacja
  • Nauka prawidłowego oddechu podczas ćwiczeń

Czy osoba młoda nie będzie się nudziła na zajęciach?

Zajęcia są tak dobierane, żeby każdy znalazł coś dla siebie. Dla osób, które już ćwiczyły, instruktor dobierze trudniejsze ćwiczenia.


Czy można zacząć trening od ćwiczeń bardziej zaawansowanych?

Poziom podstawowy przeznaczony jest dla osób, które do tej pory nie ćwiczyły. Zajęcia podstawowe uczą jak należy prawidłowo wykonać poszczególne ćwiczenia, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Pomimo, iż zajęcia są  podstawowe, to na pewno można się na nich zmęczyć  i poczuć wszystkie partie naszego ciała.

Poziom zaawansowany polecany jest dla osób, które wiedzą jak poprawnie i bezpiecznie wykonywać poszczególne ćwiczenia. Podczas tego typu ćwiczeń możemy zwiększyć tempo ćwiczeń i jeszcze bardziej zaangażować mięśnie do pracy.


Bibliografia:
Herdman A., Selby A. PILATES - kształtowanie ładnej sylwetki ciała, Wydawnictwo Delta,Warszawa 2003
Austin D. Pilates dla każdego, Wydawnictwo ZYSK I SK-A, Poznań 2003