Rozmiar tekstu

Sport i aktywność fizyczna najczęściej kojarzą nam się z młodymi ludźmi, którzy dbają o swój wygląd i sylwetkę oraz piękną muskulaturę, tak dumnie prezentowaną na plaży. Aktywność fizyczna jest ważna w każdym wieku, także, a może przede wszystkim wśród ludzi starszych. Jak zatem przekonać ludzi starszych do regularnych ćwiczeń?

Nawyk codziennego ruchu najlepiej jest kształtować już od najmłodszych lat, wówczas systematyczne ćwiczenia są wpisane w naszą codzienność i zazwyczaj pozostają z nami aż do późnej starości. Gorzej ma się sytuacja jeśli do tej pory nie podejmowaliśmy żadnej regularnej aktywności fizycznej.

Nie pozostaje mi nic innego, tylko spróbować przekonać seniora/seniorkę oraz przyszłych seniorów, do tego, jak pozytywny wpływ mają regularne ćwiczenia na nasz organizm.

Przełamujemy stereotypy

  • Osoba starsza wcale nie musi być zniedołężniała, zależna od innych i słaba.
  • Tradycja kierowania ludzi starszych na „zasłużony odpoczynek” powinna odejść w zapomnienie. Bo to właśnie ruch jest głównym sprzymierzeńcem seniorów w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej, niezależności
    i pełnieniu wybranych przez siebie ról społecznych.

Czy wiesz, że…

Pod koniec tego stulecia ludzie po 60-tym roku życia stanowić będą ok. 45-50% całej populacji?


 

Pamiętaj! Na ćwiczenia nigdy nie jest za późno. To, że nigdy nie ćwiczyłeś/aś nie oznacza, że nie możesz zacząć właśnie dziś.


Dlaczego sport jest tak ważny dla osób po 65-tym roku życia?

  • Poprawia pracę serca
  • Pomaga ustabilizować takie choroby jak: cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, osteoporoza, choroba wieńcowa, otyłość
  • Przeciwdziała zanikom mięśniowym
  • Poprawia wydolność tlenową
  • Zmniejsza dolegliwości bólowe układu ruchu
  • Poprawia równowagę i przeciwdziała upadkom
  • Poprawia koordynację wzrokową

Te wszystkie pozytywne zmiany zachodzą na skutek lepszego dotlenienia i odżywienia całego organizmu. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie, poprawiają ruchomość klatki piersiowej i stawów. Oprócz tego regularne uprawianie sportów poprawia przemianę materii i reguluje poziom cukru we krwi.

Ponadto udział w grupowych zajęciach pozwala poznać nowych ludzi, nawiązać nowe przyjaźnie, wzmacnia poczucie własnej wartości i atrakcyjności.


Podsumowując:

Regularna aktywność fizyczna to niedrogie, dostępne dla wszystkich i uniwersalne lekarstwo na wiele dolegliwości, nie mające skutków ubocznych i zalecane przez wszystkie środowiska medyczne.



Bibliografia:

Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013